Skip to content

Činjenice i zablude o Adblue® tečnosti

Dizel vozila emituju velike količine azotnih oksida (NOx) koji izazivaju formiranje kiselih kiša i smoga pa je, kada je 2005/2006. godine uveden Euro 4 standard u EU, propisan maksimum od 0,25 grama azotnih oksida po pređenom kilometru. Kod Euro 5 je to 0.18 g/km, a kod Euro 6 0.08 g/km.

Kao odgovor na to, u septembru 2014. auto industrija je razvila selektivnu katalitičku redukciju (Selective Catalytic Reduction — SCR) kao jednu od najboljih tehnologija za smanjenje emisije NOx. U skladu sa tim, ISO 22241 standard definisao je Diesel exhaust fluid (DEF) na bazi uree i vode za tretman izduvnih gasova dizel motora.

Adblue

AdBlue utiče na redukciju emisije štetnih gasova.

Najpoznatiji DEF je AdBlue® tečnost, oko koje se vode razne polemike otkako se pojavio na tržištu, te ćemo se njime malo pozabaviti.

Dakle, šta je tačno AdBlue® tečnost?

Najraspostranjenija zabluda je da je AdBlue® aditiv za dizel gorivo. Ovo može da bude opasno jer AdBlue® NIJE aditiv za dizel gorivo i kada biste ga slučajno dodali u rezervoar, izazvali biste veoma ozbiljnu štetu — može doći do blokade filtera i sistem neće primati gorivo.
AdBlue® tečnost je jedan od Diesel exhaust fluida registrovan kao robna marka Nemačke asocijacije automobilske industrije (Verband der Automobilindustrie, VDA). Dakle, AdBlue® je samo brend ove vrste tečnosti i pored njega postoje i drugi, kao što je na primer BlueHDI francuske PSA grupacije. Pod nazivom AdBlue®, ovaj proizvod mogu da plasiraju isključivo licencirani proizvođači, među kojima je i TotalEnergies, kao i ovlašćeni distributeri.

To su samo urea i voda, to možeš i sam da “smućkaš”

Urea, ili karbamid, je potpuno organsko jedinjenje koje nastaje kao krajnji produkt metabolizma aminokiselina i proteina kod sisara. Međutim, AdBlue® se sastoji  od uree visoke čistoće rastvorene i suspendovane u dejonizovanoj vodi. Prema ISO 22241 standardu, odnos mešavina je približno 32,5% uree i 67,5% dejonizovane vode. Ova koncentracija je pažljivo izabrana jer se u tom odnosu urea kristališe (mrzne) tek na temperaturi od −11 °C.
S obzirom na to da se u AdBlue® rastvoru koristi urea visoke čistoće, nemojte pokušavati da improvizujete rastvarajući ureu iz slobodne prodaje u demineralizovanoj vodi jer se ne radi o istom kvalitetu pa možete izazvati štetu na svom automobilu.

Napomena: Iako je ovo još jedan od fluida kojima ne pogoduju niske temperature, nemojte se brinuti — s obzirom na to da se sastoji dobrim delom od vode, čak i da se zaledi na jako niskim temperaturama, grejači u automobilu će ga vrlo brzo zagrejati i vratiti u ispravno stanje. Ovde jedino treba imati na umu da rezervoar ne treba prepuniti kako ne bi došlo do oštećenja, jer nakon odleđivanja AdBlue® ima oko 7% veću zapreminu.

Kako pravilno zagrejati motor?

Kako AdBlue® radi?

Kod vozila sa SCR sistemom, obrada izduvnih gasova se dešava na tri nivoa:

  1. Prvo se unutar dizel motora reakcijom azota (N) i kiseonika (O) na visokoj temperaturi izazvanoj sagorevanjem oslobađaju štetni azotni oksidi (NOx),
  2. Zatim, kada se u auspuh (tačnije, u deo koji se nalazi ispred SCR katalizatora a iza motora) ubrizga AdBlue® fluid i počne da se zagreva, na temperaturi iznad 30 °C počinje da se razlaže na amonijak (NH3) i ugljen-dioksid (CO2),
  3. Na kraju, unutar katalizatora dolazi do reakcije sa amonijakom pa se štetni molekuli NOx pretvaraju u bezopasni azot (N3) i vodenu paru (H2O).

AdBlue® je opasan?

Uprkos imenu (blue = plavo), AdBlue® je bezbojna, prozirna tečnost, blagog amonijačnog mirisa. Iako je bezbedna, kod nekih ljudi može izazvati blagu iritaciju ukoliko dođe u kontakt sa kožom, pa je neophodno isprati sa dosta vode. Isto važi i za garderobu.

AdBlue® nije zapaljiv, ali ga treba čuvati na hladnom mestu sa dobrom ventilacijom i daleko od sunčeve svetlosti. To će sprečiti isparavanje vode i kristalizaciju uree i očuvati kvalitet i životni vek proizvoda, ali i sprečiti pucanje pod pritiskom ukoliko je ambalaža izložena visokoj temperaturi.

Takođe, zbog svoje velike čistoće, AdBlue® je lako kontaminirati pa je neophodno čuvati ga u originalnoj ambalaži pazeći da ne dođe u dodir sa prljavštinom, uljem, vodom, prašinom, bilo čime što može da ga zagadi i promeni mu sastav. Treba imati na umu da mu je maksimalni rok trajanja 12 meseci i da kvalitet uveliko zavisi od mesta i načina skladištenja, pa vodite računa o tome prilikom kupovine/čuvanja.

Rastvor vode i uree je nekompatibilan sa mnogim materijalima, pa može da izazove koroziju cevi i komponenata u sistemu za gorivo čija popravka/zamena može da bude jako skupa. Takođe može da nagrize boju na karoseriji, što je razlog više da se pažljivo dosipa.

Pošto je u pitanju hemijski proces, izduvni gasovi mogu imati drugačiji miris u odnosu na onaj na koji ste navikli kod dizela. Pored toga, iz auspuha može da izlazi i “beličasti dim”, ali budite bez brige, to je samo vodena para. Ipak, pazite da vam ne dođe u dodir sa kožom jer može biti blago kisela. Ukoliko se to desi, isperite sa dosta vode.

Šta vam neprijatni mirisi u autu govore?

Ali ipak zagađuje

Brojna naučna istraživanja su dokazala da SCR tehnologija utiče na smanjenje potrošnje goriva za oko 5%, što direktno znači i manju emisiju CO2. U kombinaciji sa AdBlue®, rezultat je minimalizovana emisija štetnih gasova (NOx, PM, CO i  CH), što je u skladu sa strogim zahtevima Euro 4, 5 i Euro 6 standarda.

Osim toga, SCR tehnologija odgovara svim tipovima motora i funkcioniše sa dizel gorivom svih kvaliteta. Ne zahteva nikakvo posebno održavanje i dizajnirana je tako da traje koliko i samo vozilo. Takođe, nema nikakvog uticaja na servisiranje automobila ili interval zamene ulja.

Što se samog AdBlue® fluida tiče, u razblaženom stanju se može čak koristiti i kao đubrivo, a s obzirom na to da se u krajnjoj fazi, videli smo, pretvara u vodenu paru i azot, koji se i inače nalaze u vazduhu, sasvim je bezbedan po životnu sredinu.

Da li mogu sam da dolijem AdBlue® tečnost?

Ukoliko vaš auto koristi AdBlue®, a to možete videti u uputstvu za auto ili zaključiti na osnovu oznake na motoru (na primer, Renault koristi oznaku “Blue dCi”, a Peugeot “BlueHDi”), na osnovu prosečne potrošnje, sistem sam procenjuje još koliko možete da pređete sa preostalom količinom tečnosti u rezervoaru i obavestiće vas kad bude bilo vreme za dopunu. Kako se količina tečnosti sve više bude smanjivala, tako će vam se na instrument tabli pojavljivati upozoravajuća, sve intenzivnija poruka da dolijete AdBlue®.

U zavisnosti od modela (pogledajte u uputstvu), otvor za dolivanje AdBlue® fluida se može naći na jednom od ova tri mesta:

  • Pored otvora za dolivanje goriva,
  • Negde ispod haube u motornom prostoru,
  • Negde u prtljažniku.
AdBlue

AdBlue otvor za rezervoar ćete prepoznati po plavom čepu.

Da ne bi došlo do zabune, proizvođači su dizajnirali otvor sa plavim čepom koji vodi u rezervoar namenjen isključivo AdBlue® fluidu. Kapacitet rezervoara takođe varira, u proseku može da obuhvati između 8 i 25 litara. Isto tako, i njegova potrošnja zavisi od modela, uslova i stila vožnje, a neki prosek je od 1 do 3 litra na 1,000 pređenih kilometara.

U zavisnosti od proizvođača, modela, godine proizvodnje, motora i drugih parametara, zavisiće da li će kompjuter samo da ograniči, na primer, maksimalan broj obrtaja, maksimalnu brzinu, snagu, ili nećete moći uopšte da startujete motor ukoliko se AdBlue® potroši.

U suštini, kad se pojavi lampica upozorenja, uglavnom je dovoljno doliti neka 4 litra u rezervoar kako bi se isključila i kako biste bezbedno mogli da nastavite sa vožnjom, mada postoje i modeli gde se mora napuniti do maksimuma.

Dakle, AdBlue® tečnost možete dodati i sami, samo morate biti sigurni da je boca u očuvanom stanju i da pazite da ne dolijete u rezervoar za gorivo. Naravno, to možete uraditi i u ovlašćenom servisu, ali  nikako nemojte na pumpama koje imaju AdBlue® za kamione i autobuse − iako je ista tečnost u pitanju, pritisak točenja je prevelik pa može da ošteti rezervoar.

Kao i sve na automobilu, ni ovaj sistem nije imun na kvarove. Na primer, ukoliko se auto malo vozi pa AdBlue® dugo stoji u rezervoaru, može doći do kristalizacije uree, što nije dobro.Pored toga, tu su i razni senzori, grejači, dizna, elektronika, svaki sa svojim vekom trajanja. Kao i DPF filter i katalizator, SCR i AdBlue® su sastavni delovi izduvnog sistema i kao takvi bitni za očuvanje životne sredine, ali i za sam prolazak na tehničkom pregledu, pa se trudite da sve uvek bude u ispravnom stanju.

Nadamo se da vam je ovaj članak bio koristan. NE PROPUSTITE još sadržaja koji preporučujemo u nastavku, a za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate